Innholdsmarkedsføring fra CCT

Magnus Reitan er administrerende direktør for Reitan Convenience i syv land, og er lidenskapelig opptatt av verdibasert ledelse.

– Vi har klokketro på at en sterk og positiv bedriftskultur er helt avgjørende. Det å ha det morsomt på jobben, få ta egne beslutninger, få lov å utvikle seg gjennom jobben og føle seg verdifull. Det er det verdibasert arbeid handler om, sier administrerende direktør for Reitan Convenience, Magnus Reitan.

Samme verdier i 40 år

I 2012 representerte Odd Reitan Norge i World Entrepreneur of the Year  i Monaco. Hans to sønner Ole Robert Reitan (t.v.) og Magnus Reitan (t.h.) var selvsagt med på kåringen.

I 2012 representerte Odd Reitan Norge i World Entrepreneur of the Year i Monaco. Hans to sønner Ole Robert Reitan (t.v.) og Magnus Reitan (t.h.) var selvsagt med på kåringen.

Reitangruppen har i løpet av få år vokst til å bli et av Norges største selskap, med virksomheter i syv land, 34.000 medarbeidere og omsetning på 72 milliarder kroner. Verdigrunnlagene i selskapet har vært de samme siden gründeren av selskapet, colonialmajor Odd Reitan, nedfelte dem på slutten av 1970-tallet.

– Flere bedrifter får ny visjon og nye verdier hver gang det kommer en ny toppleder inn i selskapene. Vi har mer troen på aktivt å jobbe ut fra det positive i den etablerte kulturen. Selv begynner jeg for eksempel alltid mine ledermøter og større møter internt med et verdigrunnlag. Enten en historie, et dilemma, en diskusjon eller eksempler knyttet til dagens agenda. På blant annet den måten blir verdigrunnlagene aktuelle og relevante for oss. Først når man jobber og tenker med verdigrunnlagene godt under huden, blir man skikkelig verdidrevet, sier den yngste av Reitan-brødrene.

Høy kompetanse og sterke indre verdier

Reitangruppen er mye mer enn dagligvare, og driver også innenfor eiendom, servicehandel og convenience, energi og drivstoff. Alle selskapene har felles filosofi, og har Reitans verdigrunnlag i bunnen. Søkelys på sterk bedriftskultur, selvstendige forretningsområder, stort ansvar og stor myndighet for medarbeiderne har preget Reitangruppen i alle år.

– Vi jobber knallhardt for å gjøre hverandre gode og få alle medarbeidere til å føle seg verdifulle. Vi ønsker å gi alle mulighetene til å utvikle seg og fokusere på egen skaperlyst. Vi ønsker oss medarbeidere med høy kompetanse og sterke indre verdier. Vi vil ha noen som virkelig brenner for det de driver med. Medarbeidere som tar egne beslutninger, og som har det moro og positivt utfordrende på jobben. På siste Great Place to Work-undersøkelse ga 95 prosent av våre medarbeidere toppscore på påstanden “Dette er et flott sted å jobbe”, forteller Magnus.

Tillit er avgjørende

Verdiene er skrevet i stein både i Trondheim og i Oslo, samt flere steder i Norden og Baltikum. Ifølge Reitan må de også jobbes med i det daglige. Selskapet har derfor egen filosofibok, egne filosofikurs, verdiskole for ledere og andre verktøy og aktiviteter knyttet til verdigrunnlagene. Ros, positivitet, tydelighet, forventningsavklaring, omsorg og klar ansvarfordeling er noe av det som preger organisasjonen, sammen med et sterkt søkelys på tillit.

– For oss er tillit utrolig viktig. Tillit er avgjørende for at folk skal få brukt seg selv på beste mulige måte. I tillegg ønsker mennesker å bli sett: Ros, anerkjennelse og inkludering skal være en helt naturlig del av lederskapet hos oss. Og ut fra historien vår kan vi vel si at hvis folk har det morsomt, har det vist seg å være lønnsomt også, sier Magnus Reitan.

Reitangruppens verdier

  • Vi rendyrker bedriftens forretningsidé
  • Vi holder høy forretningsmoral
  • Vi skal være gjeldfri
  • Vi skal motivere til vinnerkultur
  • Vi tenker positivt og offensivt
  • Vi snakker med hverandre, ikke om hverandre
  • Kunden er vår øverste sjef
  • Vi vil ha det morsomt og lønnsomt

Les mer på www.reitangruppen.no