Innholdsmarkedsføring fra CCT

Kjøpmann Preben Madsen hos REMA 1000 Wergeland i Bergen selger godt med 1,5 liters flasker med klassikeren Perle & Bruse. Nå får alle hordaledinger to flasker med den populære bringebærbrusen til jubileumspris. Foto: Geir Dahle

Selve bursdagen, 1. mars, ble markert med både kaffe og kaker, auksjon og konkurranser i REMA-butikkene. Feiringen holder like fullt frem resten av året med flere eventyrlige kampanjer.

Se video om 25-års jubileet til Region Vest

Klikk på bildet over eller denne lenken for å vise video.

Feiring hele året

– Vi kommer til å feire hele året til ende. Det skyldes at vi er så heldige å ha fått med oss et knippe lokale leverandører som lager jubileumsproduktene eksklusivt for vår region, sier salgssjef Christian Eskedal i REMA 1000 Region Vest.

En av produsentene som slår på stortrommen i forbindelse med REMA-jubileet er bergensbryggeriet Hansa, som bruker REMA-jubileet til å relansere klassikeren Perle & Bruse på 1,5 liters flasker.

Skal selge en halv million flasker

Det er omtrent ti år siden Perle & Bruse sist ble solgt på 1,5 liters plastflasker. De små flaskene (0,33 l) har solgt jevnt og trutt blant sin lojale tilhengerskare, men nå skal også den velkjente 1,5 liters flasken fylles med bringebærbrus og igjen bli en del av Hansas sortiment. 

Produktet vil være tilgjengelig i hele 2014.

Hansas Daniel Skotheim (til venstre) er i ferd med å gå ombord i vognen Bruse, der Remas Christian Eskedal, daglig leder i Ulriken 643 Anthony Hutchinson og regionssjef i Hansa Terje Jacobsen alt har tatt plass. Foto: Geir Dahle

Hansas Daniel Skotheim (til venstre) er i ferd med å gå ombord i vognen Bruse, der Remas Christian Eskedal, daglig leder i Ulriken 643 Anthony Hutchinson og regionssjef i Hansa Terje Jacobsen alt har tatt plass. Foto: Geir Dahle

– Målet er å selge en halv million av disse flaskene. For oss var det helt naturlig og en gylden mulighet å lansere det populære produktet på ny i forbindelse med REMA 1000 sitt 25 års jubileum, forteller merkevaresjef for Hansa Borg Bryggerier, Daniel Skotheim.

Jubileumskampanjen startet i begynnelsen av april og 10 prosent av produksjonsvolumet er allerede borte.

– Flaskene går unna, nesten som varmt hvetebrød. Bare i løpet av de to første ukene av kampanjen har brusglade hordalendinger har kjøpt hele 50.000 flasker, smiler REMAs salgssjef, som nå byr på hele to flasker til jubileumsprisen 25 kroner. 

Gratis tur med Perle og Bruse

Som en del av Perle & Bruse-kampanjen kan alle under 16 år reise gratis med Ulriksbanen

– Oppskriften er enkel: Ta av etiketten på fremsiden av Perle & Bruse-flasken og bruk den som billett når du vil sveve deg opp til Ulrikens topp, sier Eskedal.

Jubileumskampanjen varer ut mai måned, og Ulriksbanen har alt begynt å merke pågang fra unge brusdrikkere.

– Bare den siste uken har vi kjørt nesten hundre etikett-passasjerer, forteller Anthony Hutchinson, som er daglig leder ved Ulriksbanen.

Mer enn 13.000 bergensere sørget i en avsteming i 2009 for at Ulrikbanens vogner fikk tilbake sin røde og gule farge.

Mer enn 13.000 bergensere sørget i en avsteming i 2009 for at Ulrikbanens vogner fikk tilbake sin røde og gule farge.

Mer enn bare brus

Og hvis du skulle være i tvil: Perle og Bruse er altså også navnet på de to kabelvognene som frakter både innfødte og tilreisende til Bergens høyeste fjell.

Bergensernes følelser for både brusen og svevebanen kom sterkt til uttrykk da vognene på Ulriksbanen ble omlakkert i juni 2009. Etter leserstorm i både aviser og på sosiale medier, ble det holdt en avstemning for å avgjøre om vognene på nytt skulle dekoreres med brusguttene. Mer enn 13.000 bergensere sørget for at gondolbanens vogner fikk tilbake sin røde og gule farge.

Les mer om historien til Rema-kjeden

Figurene Perle & Bruse ble imidlertid lansert allerede i 1934, og brusen har gjennom tiår bidratt til å skape en helt spesiell lojalitet og patriotisme rundt Hansa som et lokalt bergensbryggeri.

– Perle & Bruse betyr mye for mange bergensere.

Daniel Skotheim,
merkevaresjef Hansa

– Perle & Bruse betyr mye for mange bergensere. I mange år var de to brusguttene selve symbolet på all brus fra Hansa. Kun julebrusen har hatt en tilsvarende betydning, sier merkevaresjefen for Hansa. 

Tegneren jubilerer

Det var for 80 år siden at tegnerenCarl Johan Skauge skapte Perle & Bruse-figurene. Skauge holdt til på malerloftet hos Hansa Bryggeri på Kalfaret. Rett overfor bryggeriet bodde to små gutter på fem og sju år – én var lys, den andre mørk. Hansa Bryggeri var lekeplassen deres og de ansatte kalte dem bare for Perle og Bruse.

– De to guttene ble tegnerens inspirasjonskilde til reklamefigurene, og vi har lagt vekt på at de nye etikettene av Perle & Bruse skal følge stilen til Skauges opprinnelige design, forteller Daniel Skotheim.

Tegneren, som i dag bor på Frekhaug, fyller 100 år i 2014. Han ble nylig hedret av Hansa for sitt bidrag til bryggeriets historie gjennom å ha skapt Perle og Bruse.