Innholdsmarkedsføring fra CCT

Mange mener at uavhengig av om Bybanen til Åsane ender i tunnel eller over Bryggen må politikerne jobbe for å fjerne bil- og busstrafikken over Bryggen og Torget.

– For mange bergensere vil det være av mye større betydning om Bryggen er fri for biler og busser, enn om Bybanen går over Bryggen eller i tunnel. Det må da være viktigere å få den daglige trafikken fra 10000 biler og 700 busser vekk fra Bryggen enn å få Bybanen vekk fra Bryggen, mener Erik Tønjum i Innsatsgruppen for Skolten Havn.

– Fagetaten til kommunen mener at det ikke lar seg gjøre å fjerne bussene over Bryggen dersom politikerne velger tunnelløsning for Bybanen. Realitetene må på bordet slik at vi ikke ender opp med hundrevis av busser daglig over Bryggen selv etter at Bybanen til Åsane er bygget, påpeker Tønjum, som mener at den beste totalløsningen vil være å få vekk alt av busser og biler og la Bybanen gå over Bryggen: 

– Tunnel må bygges for verstingene, altså bilene og bussene. Å bygge tunnel for en stillegående, miljøvennlig bybane, mens verstingene får fortsette på oppsiden og nedsiden av Bryggen, er et stort feilgrep.

Følg Skolten Havn-prosjektet på Facebook

– Færre visjoner, flere tiltak

Erik Tønjum mener bil- og bussfritt Bryggen bør ligge høyt på politikernes to do-liste.

Erik Tønjum mener bil- og bussfritt Bryggen bør ligge høyt på politikernes to do-liste.

Mange mener at uavhengig av om Bybanen til Åsane ender i tunnel eller over Bryggen må politikerne jobbe for å fjerne bil- og busstrafikken over Bryggen og Torget.

– Løsningen er sannsynligvis å faktisk bygge den lenge planlagte Bymiljøtunnelen – Skansentunnelen, og så med hard hånd stenge all passasje over linjen Zachen-Fløibanen, bortsett fra en eventuell taxi-/nødetatpassasje i Kong Oscars gate. Skal du fra Bryggen til Veiten med bil, så må du tilbake og ned i Bymiljøtunnelen, og motsatt. Slike strenge tiltak har flere andre storbyer gjennomført med suksess. Nå må Bergen også tørre å ta dette grepet, etter flere tiår med visjoner og vyer om bilfritt over Bryggen, fastslår Tønjum, og legger til:

– Med en Bybane mot nord har vi muligheten til å gjøre Bryggen ikke bare bilfri, men også bussfri. Hvis politikerne klarer det kunststykket å vedta en tunnelløsning som viser seg å ikke gi tilstrekkelig kollektiv tilgjengelighet, slik at busser fortsatt må gå over Bryggen, så har vi tapt slaget om å få Bryggen bussfri. Etter valget må disse sakene behandles helhetlig.

Skolten Havn kan redde Bergen

Tønsberg til etterfølgelse

Frodeåstunnelen i Tønsberg.

Frodeåstunnelen i Tønsberg.

Man trenger ikke se langt for å finne byer som har løst utfordringer på en måte som Bergen kan etterfølge. For eksempel har Tønsberg, med 40000 innbyggere, klart å bygge den to kilometer lange bytunnelen Frodeåstunnelen, like lang som den planlagte Bymiljøtunnelen i Bergen, med et betydelig mindre trafikkgrunnlag - 6000 biler daglig da den var ferdig i 2008.

– Hvorfor klarer ikke Bergen å gjøre det samme? Dette vil gjøre sentrum mye mer attraktivt, og åpner også for spennende byutvikling. Forslaget til «Skolten Havn» viser festningskaien fri for trafikk, og det får man også til med Bymiljøtunnelen. Nå er tiden inne for å ta grep i sentrum og få kontroll over trafikken som har fått lov å løpe løpsk i flere tiår, sier Tønjum.

Les mer om planene for Skolten Havn