Innholdsmarkedsføring fra CCT

Innovasjonsselskapet Inven2 bistår forskere med å kommersialisere forskningen og sørger for at god grunnforskning utvikles til samfunnsnyttige produkter.

– Vi merker at antall ideer er økende. Stadig flere gjenkjenner innovasjoner når de ser dem i sin grunnforskning, og vi får nå inn cirka 200 prosjekter i året. Vi skal hjelpe med å utvikle forskningen til produkt, blant annet ved å sørge for at kommersielle krefter tør satse på ideen, sier administrerende direktør Ole Kristian Hjelstuen.

Se film om Inven2 og deres innovasjonsprosess her.

Innovasjon til liv og helse

Inven2 er eid av Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus, og samarbeider tett med Helse Sør-Øst.

– Omtrent 70 prosent av våre kommersialiseringsprosjekter kommer fra såkalt «life science»-forskning, og jeg kan nevne kreftmedisin fra selskapet Ultimovacs som eksempel på et revolusjonerende prosjekt som er under utvikling. Samtidig har vi også flere prosjekter som ikke er helserelatert, påpeker Hjelstuen.

Han nevner blant annet Elliptic Labs, som har utviklet en helt ny teknologi for berøringsfri styring av dataskjermer, basert på ultralyd.

Elliptic-prosjektet kan du lese mer om her.

Skaper kunnskapsbasert næringsliv

Hjelstuen forteller at Inven2 gjennomfører omtrent 30 kommersialiseringer i året, noe som er i toppsjiktet i europeisk målestokk.

– Ingen har flere kommersialiseringer i Norden. Vår visjon er å skape et kunnskapsbasert næringsliv basert på grensesprengende teknologi. Vi mener ikke at alle forskningsmiljøer skal bli innovasjonssentre, men alle forskere bør bruke noen prosent av sin tid for å se etter samfunnsnytten i forskningen sin, mener Hjelstuen.

Følg Inven2 på Twitter

Vil nå flere forskere

Han inviterer forskere til å ta kontakt med Inven2 for finne kommersialiseringspotensialet i forskningen.

– Norge har for eksempel hjerneforskningsmiljø i verdensklasse, men likevel er det få produkter som kommer ut av denne forskningen. Det ser vi ingen god grunn til, og håper derfor å bli sterkere involvert i dette segmentet sammen med Nansen Neuroscience Network, sier Inven2-direktøren.

– Et av våre fremste mål er å nå enda flere forskere som kan ha morgendagens industri og fremtidens produkter mellom hendene sine i dag, inviterer han.

Les mer på www.inven2.com