Innholdsmarkedsføring fra CCT

En rask handel av brød på REMA 1000 Skjold resulterte i en overraskelse for Lars Pihl-Johannesen. Foto: Janne G. Sørgulen

Det er en regnfull onsdag, 30 oktober på REMA 1000 Skjold. Klokken er litt over 13:00 og Lars Pihl-Johannessen legger tre Spleisebrød på rullebåndet og betaler for seg. Kort tid etterpå blir han tildelt både gavekort for handel på REMA 1000 og to billetter til en skjærgårdstur med «Statsraad Lehmkuhl».

– Det må jeg si var voldsomt uventet. At akkurat jeg skulle bli trukket ut var helt tilfeldig, smiler Pihl-Johannesen fornøyd.

– Jeg visste faktisk ikke at én krone går til Statsraad-stiftelsen for hvert kjøpte Spleisebrød. Skipet har jeg derimot god kjennskap til – jeg gleder meg til å reise med det for andre gang, sier han.

Besøk REMA 1000s hjemmeside

Kjøpmann ved REMA 1000 Skjold, Jarle Lilletvedt, er glad for å kunne glede en av stamkundene sine. Foto: Janne G. Sørgulen

Kjøpmann ved REMA 1000 Skjold, Jarle Lilletvedt, er glad for å kunne glede en av stamkundene sine. Foto: Janne G. Sørgulen

Det daglige brød i 15 år

Ideen om Spleisebrødet ble satt i verk mai 1998, etter en idé fra bakermester Martin Alsaker hos Baker Brun. Onsdag 30. oktober rundet pengestøtten til «Statsraaden» 20 millioner kroner – og det ville både Møllerens, REMA 1000 og «Statsraad Lehmkuhl» takke kundene for.

– For REMA 1000 er det en ære å få muligheten til å takke en av kundene som bidrar til at støtte et godt formål, samtidig som de kjøper et godt produkt. Ekstra kjekt er det at Lars også er en stamkunde hos oss, sier kjøpmann ved REMA 1000 Skjold, Jarle Lilletvedt.

Følg REMA 1000 på Facebook

Støtten fra Spleisebrødet til Møllerens, er ifølge direktør i  «Statsraad Lehmkuhl», Anders Lekven, helt avgjørende for økonomien til skipet. Her sammen med representanter fra skipet, samt salgsdirektør i Norgesmøllene, Rolf Ulevik. Foto: Janne G. Sørgulen

Støtten fra Spleisebrødet til Møllerens, er ifølge direktør i «Statsraad Lehmkuhl», Anders Lekven, helt avgjørende for økonomien til skipet. Her sammen med representanter fra skipet, samt salgsdirektør i Norgesmøllene, Rolf Ulevik. Foto: Janne G. Sørgulen

Ryggraden i økonomien

Direktør ved «Statsraad Lehmkuhl», Anders Lekven, kan ikke få fullrost konseptet om Møllerens Spleisebrød nok.

– Støtten Spleisebrødet gir oss utgjør selve ryggraden i økonomien vår, og sørger for en trygg og stabil inntekt. Pengene bruker vi til vedlikehold og drift av skipet, sier Lekven og fortsetter.

– Det første året ble det solgt 45 tusen Spleisebrød, noe vi da var veldig fornøyd med. At det i løpet av 15 år ville bli solgt 20 millioner brød hadde vi aldri trodd. Det viser at bergenserne liker å støtte et godt formål – samtidig som de får et godt brød.

Les mer om «Statsraad Lehmkuhl».

Møllerens Spleisebrød har eksistert i 15 år, etter en idé fra bakermester Martin Alsaker hos Baker Brun. Foto: Janne G. Sørgulen

Møllerens Spleisebrød har eksistert i 15 år, etter en idé fra bakermester Martin Alsaker hos Baker Brun. Foto: Janne G. Sørgulen

Stadig sunnere Spleisebrød

Siden oppstarten har Spleisebrød-familien blitt utvidet og endret. I 2010 ble også Spleiseloff og Spleisegrov lansert. Ifølge salgsdirektør i Norgesmøllene, Rolf Ulevik, har også Spleisebrødet endret seg med tiden.

– I takt med økt søkelys på sunnhet, har brødet blitt sunnere og grovere enn tidligere. Slik har Spleisebrødet vært med på å bidra til mangfoldet i brødhyllen, i tillegg til at andre produsenter har blitt inspirert av brødet vårt, sier han.

– Sterk posisjon i Bergen

De fleste dagligvarebutikker selger Spleisebrød, men ifølge Ulevik står REMA 1000 for mellom 40 og 45 prosent av det totale salget. REMA 1000 Skjold er den butikken i kjeden som har hatt størst økning i salget av Spleisebrød.

– Spleisebrødet er et unikt konsept i vest, som alltid har vært stort på Vestlandet, og ekstra stort i Bergen. Regner man på det tilsvarer kjøpstallet at hver bergenser har kjøpt tre brød hver siden oppstarten. At så mye brød har blitt tatt med hjem til brødboksen, er både på grunn av det gode formålet, samt det gode og sunne produktet, sier markedssjef i REMA 1000 Vest, Christian Eskedal.

Se Spleisebrødets egen Facebook-side