Innholdsmarkedsføring fra CCT

Etter den tragiske ulykken i Gudvangatunnelen i høst, var Presis Vei med på å oppgradere tunnelen. Den har nå fått en lysere side.

Med sine høye fjell og dype daler har vårt lille land fått stadig flere biltunneler. Likevel er det ikke alle tunnelene som er like trivelige å kjøre gjennom.

– Mange tunneler i Norge har mørke vegger og dårlig lys. Dette gir svært dårlig sikt og en får en slags trøtthetsfølelse. Man kan da oppleve det kjente ”tunnelsynet”, forteller Kristian Frantzen, formann og deleier i Presis Vei.

Skremmende ulykkesbilde

Presis Vei tilbyr mange ulike tjenester. Her fra arbeidet med kosting og spyling på den nye Hardangerbrua før asfaltering.

Presis Vei tilbyr mange ulike tjenester. Her fra arbeidet med kosting og spyling på den nye Hardangerbrua før asfaltering.

Sikkerhet i tunneler får stadig mer oppmerksomhet, og da et vogntog tok fyr i Gudvangatunnelen i høst fikk vi en påminnelse om hva som kan skje om en ulykke oppstår langt inne i fjelldypet.

– Når ulykken først er ute får den som regel mye større konsekvenser enn ute på veien. Frykten for brann og røykansamling er stor, og det å være innestengt og ikke ha oversikt i en slik situasjon kan være svært skremmende og ikke minst farlig, forklarer Frantzen.

– Ett av våre viktigste arbeidsområder er økt trafikksikkerhet i tunneler, og vi startet et prøveprosjekt i samarbeid med Statens Vegvesen i 2000 for å oppgradere landets tunneler, legger han til.

En lysere side

Nebbetunnelen med nye, hvite vegger.

Nebbetunnelen med nye, hvite vegger.

Prosjektet gikk ut på å male tunnelene hvite innvendig, og det har vist seg å være effektfullt.

– Hvit maling i seg selv er med på å gjøre tunnelene lysere og mer oversiktlig, og faren for tunnelsyn reduseres betraktelig. I tillegg reflekteres lyset fra taket og kjøretøyene, i stedet for at det ”slukes” av mørke vegger. Det gir økt trafikksikkerhet og kan redde liv, sier Frantzen.

Presis Vei har jobbet med flere store selskaper i Norge, les mer her.

Høy kompetanse

Flere tunneler i og rundt bergensområdet har blitt oppgradert av Presis Vei på denne måten, og i august 2013 gjennomførte de sin hittil største hvitmalingsjobb i Gudvangatunnelen da den skulle oppgraderes etter ulykken.

– Vår hovedvirksmhet er tunnelspyling, hvitmaling og veikosting, samt vinterdrift som brøyting, strøing og salting. Gjennom mange års erfaring og med en stor, moderne utstyrspark, innehar vi høy kompetanse og kan tilby effektive tjenester av høy kvalitet. Dyktige og motiverte medarbeidere bistår kundene våre fra planlegging til sluttføring. Det før økt trafikksikkerhet og kan redde liv, sier Frantzen.

Presis Vei har jobbet med flere store selskaper i Norge, les mer her.